Een klantportal, waarom het ook voor jouw bedrijf interessant kan zijn

Een klantportal, waarom het ook voor jouw bedrijf interessant kan zijn

14 juli 2022 Uit Door Admin

We kunnen tegenwoordig vaststellen dat klanten van bedrijven steeds zelfstandiger worden. Dat zorgt ervoor dat ze bijvoorbeeld graag altijd toegang willen hebben tot bepaalde data evenals tot bepaalde functionaliteiten. Er kan aan deze wens als bedrijf zeker tegemoet worden gekomen door het in het leven roepen van een zogenaamde klantportal. Het gaat hierbij om een omgeving die klanten heel wat verschillende mogelijkheden kan bieden. Overweeg jij ook om een dergelijke portal te laten ontwikkelen, maar wil je er eerst toch wat meer over te weten komen? Dan is het zeker de moeite waard om verder te blijven lezen de onderstaande informatie door te nemen.

Wat kan je verwachten van een klantportal?

Een klantportal is een online portaal waar klanten verschillende informatie in kunnen opvragen en bovendien ook diverse handelingen in kunnen uitvoeren. In ieder geval heeft men bijvoorbeeld de mogelijkheid om historische bestellingen in te kijken, is het mogelijk om facturen terug op te vragen en ga zo maar door. Vaak is het vanuit het klantportal echter eveneens mogelijk om bepaalde extra diensten af te sluiten of kunnen de bestaande diensten worden beheerd. In ieder geval mag het duidelijk zijn dat een dergelijk portaal voor de klant zeer veel uiteenlopende mogelijkheden met zich meebrengt. Hoe uitgebreid? Dat kan je uiteraard helemaal zelf bepalen!

Een belangrijke meerwaarde voor jouw klanten

Er kan worden vastgesteld dat alsmaar meer bedrijven er tegenwoordig voor kiezen om een klantportal te laten ontwikkelen. Dat hoeft ook niet te verbazen. Voor heel veel klanten is time money. Bovendien is het eveneens zo dat klanten door de jaren heen heel wat zelfstandiger zijn geworden. Ze willen dan ook bij voorkeur niet voor elke handeling die moet worden uitgevoerd contact moeten opnemen met de klantendienst. Altijd en overal toegang hebben tot bijvoorbeeld de facturatie geschiedenis is bijvoorbeeld een absolute must.

Niet zelden blijkt in de praktijk dat klanten de aanwezigheid van een klantportal ook echt beschouwen als een zeer interessante meerwaarde. Het lijkt ook het professionele karakter van een onderneming alleen maar ten goede te komen. Wil jij dus met andere woorden ook de best mogelijke service aan kunnen bieden aan jouw klanten? Dan mag zo’n portaal dus eigenlijk zeker niet over het hoofd worden gezien, integendeel.

Extra aandachtspunten om rekening mee te houden

In de praktijk zal je kunnen vaststellen dat de mogelijkheden van een klantportal eigenlijk eindeloos uit te breiden zijn. Het gebeurt in de praktijk dan ook helemaal niet zelden dat er eerst een bepaalde basis voor wordt gecreëerd waar in een latere fase consequent op verder wordt gebouwd. Welke extra aandachtspunten er precies van toepassing zijn is in de praktijk altijd afhankelijk van de situatie in kwestie. Enkele niet onbelangrijke zaken om rekening mee te houden zijn bijvoorbeeld:

  1. Het feit of de klantportal meertalig dient te zijn of niet;
  2. Welke communicatiemogelijkheden erin aangeboden dienen te worden;
  3. Op welke manier de beveiliging is geregeld;

Voor heel wat bedrijven geldt dat zij doorgaans voldoende hebben aan een klantenportaal dat beschikt over één taal. Ben je echter eigenaar van een internationaal bedrijf of in ieder geval van een onderneming die internationaal zaken doet? Dan wordt het uiteraard een compleet ander verhaal. Wellicht ben je dan beter geholpen met een B2B portal.